onsdag 6 juli 2011

Nostalgicykeltur

Sov länge och klev upp sent ur sängen idag. Strax efter klockan ett cyklade jag till Ackis för att ta blodprov. Trots att jag tar Fragminsprutor för att förhindra blodproppar, så brukar jag inte ha några problem med blödningar. Det hade jag idag. När jag var tillbaka vid cykeln hade jag blött igenom det blodstillande plåstret, så det blev en ny vända till provtagningslabbet.


När detta var klart var jag hungrig, eftersom jag åkt hemifrån utan lunch. Tänkte att i Gottsunda har de säkert Falafel, så jag trampade söderut. Cyklade gamla nostalgivägar, nedanför Sten Sturemonumentet förbi koloniområdet och därefter upp Gula stigen på Polacksbacken. Gutefåren betade av det gamla artellerifältet och jag njöt av gulmåra, liten blåklocka, åkervädd och rödklöver. Doftblandningen får och gulmåra är härlig.

Cyklade förbi Rosendahlsfältet och upp på Vårdsätravägen. Smet förbi Malmabacke för att få en glimt av det gamla Malmastallet, där jag för länge sedan hade delansvar i en Islandshäst. Tänkte på min dotters skogsmulleutflykter när jag passerade skogsbrynet innan Bäcklösaravinen.

Under den fortsatta cykelturen passerade jag ravinen där beslut nu är tagna att spränga fram en väg som ska underlätta framkomligheten till Gottsunda centrum för bilister. Hade jag ork skulle jag nog kedja fast mig i detta område för att försöka stoppa vägen eftersom det är en eftergift för bilismen. Förbättra istället cykelvägen till Ultuna så att fler går och cyklar genom området och återställ dalgången så att vattnet återigen får meandra fritt ner till Fyrisån!!!

Gottsunda centrum känns mest som parkeringsplatser, stressade kunder och sysslolösa Gottsundabor. Köpte min Falaffel på ett litet lunchcafé i Försäkringskassans gamla lokaler. Stirrade ut över asfalten och Lidls fula byggnad. Kände mig ambivalent till Gottsunda centrum.

Mandatperioden 94 – 98 bidrog jag i Gottsunda kommundelsnämnd till att Systembolaget flyttade in i centrumanläggningen. Tror att detta var nödvändigt för att villabefolkningen skulle fortsätta handla där. Och centrumet med det kommunägda bolaget UKFAB i spetsen har sedan fortsatt utveckla centrumområdet som har såväl handel, som kulturverksamhet och simhall.

Jag gillar inte all den kommersialism och köpköpköpkultur som är centrumets viktigaste drivkraft. Gläds samtidigt åt att centrumet finns och är levande mitt i miljonprogrammets Gottsunda. Ett dött centrum skulle vara en katastrof för hela området och då tvingas hen göra avkall på den egna politiska visionen.

Satt samtidigt och blängde surt på Lidls fula byggnad och gladdes åt att de hade få kunder. Hoppas Lidl går i konkurs, för det räcker med ICA och Willys matbutiker i själva centrumanläggningen. Lidls butikslokal ligger i ett område där det förut var vackra tallar och fina berghällar. Naturen är redan skövlad och kan inte återställas, men det kanske kan flytta in något trevligare än Lidl i området.

Passerade på återfärden mitt gamla kollektivhus på Bandstolsvägen och tänkte många goda tankar om mitt gamla kära Gottsunda. Minns t ex när en liten okänd kille kom springande efter mig med min cykelnyckel för att jag glömt låsa cykeln. Minns alla solidariska, öppna och intressanta Gottsundabor jag lärt känna under mina drygt tio år i stadsdelens hyreslägenheter.

Cyklade sedan in i Norby villaområde och passerade den tomt där mitt gamla hus stod. Nu finns två stora trävillor på tomten, alla träd och örter har bytts ut mot sterila gräsmattor och några pluttiga buskar och träd. Många människor vill skapa sina egna revir utan tanke på dem som tidigare brukat jorden och levt i området.

I stadsskogen njöt jag av trastsång. Koltrastar, en rödvingetrast och en taltrast sjöng i kapp. Plockade en halvliter blåbär innan jag avslutade min utflykt med en härlig lång utförsbacke nedför åsen. Visst är det härligt att vara nostalgisk och återuppleva gamla minnen.

Åkervädden har jag hämtat på nätet, Den virtuella floran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar