söndag 17 juli 2011

Mitt hälsoläge

Så här skrev jag på bloggen den 11 juli angående candidasvampen jag har i munhålan och säkert också i resten av mag- tarmkanalen:

”Har prövat lite av varje. Nu ska jag pröva om Kaprylsyra och Pau Darco te kan hjälpa mot Candidasvampen. Fick tipset av en person som hade egen erfarenhet. Det som hjälper bäst tror jag är att försöka lyssna in vad den egna kroppen och själen behöver. Ju mer jag känner efter på djupet, desto mer tycker jag mig känna vad jag ska äta och vad jag behöver i form av alternativ behandling, meditation och yoga. Viktigast för mig är nog att ge mig tid att känna efter. Tillit till den egna förmågan är en fördel, men inte alltid så lätt att hitta. Det finns inga qvickfix.”

Har vid ett tidigare blogginlägg fotat min tunga så candidasvampens angrepp syns.

Problemen med svampen när mitt immunförsvar försämras av Taxoterebehandlingen medför att jag nu äter dubbla mängden Fluconazol. Började ta medicin i torsdags och ska fortsätta till problemen är över, vilket troligen blir runt 20 juli. Ökad medicinmängd gör att svampen hålls tillbaka och jag har inte alls lika stora problem. Kanske hjälper också Pau Darcoteet och Kaprylsyran.

Ökad medicinering och mindre problem gör att jag slarvar mer med det jag äter. I onsdags var jag godissugen och det blev ganska mycket snask. I torsdags njöt jag av min dotters goda hembakade bullar. Till fredagsmiddagen blev det ett glas vin och idag blev jag bjuden på champagne för att fira en kompis 57-årsdag. Åt dessutom lite choklad i fredags och flera olika tårtbitar idag.

Idag är tungan ganska vit och jag hade lite problem med att äta middag ikväll. Hoppade därför över efterrättsglassen . Sköljer just nu ganska ofta med mucostatin och tar då och då en tesked med vitlök som jag pressat ner i olivolja. Efter behandlingen i måndags har jag alltså varit mycket mer slarvig med maten jag äter och inte brytt mig så mycket om att jag göder candidasvampen. Följer mina lustkänslor mer än att känna efter vad som är bäst för min hälsa. Har lite dåligt samvete för att detta förhållningssätt gör att jag behöver äta mer stark medicin, Fluconazol, men betoning på lite dåligt samvete. Ibland är det skönt att tillåta sig lite slarv.

För övrigt har jag idag gått igenom hela yogaprogrammet och gjort min sjukgymnastik. Dessutom först cyklat en sväng till min kompis födelsedagskalas och sedan cyklat hem till min dotter och ätit middag på kvällen. Hade tom så mycket ork att jag tog en liten extrasväng genom stan på vägen hem. I går kände jag mig gråtfärdig när jag kämpade med cyklingen till Fyristorg. Idag kände jag mig riktigt glad och relativt stark när jag cyklade. Det är härligt att vara på väg ut ur Taxoteremattheten.

Under mitt yogaprogram märkte jag att jag klarar att lyfta högerhanden över huvudet utan att ta hjälp av vänsterhanden. Detta kan bero på att sjukgymnastiken gör mig starkare, men jag hoppas att det också beror på att Taxotere hjälper mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar