söndag 20 mars 2011

Hemma igen

Klev in genom ytterdörren tio minuter över nio i kväll. Satte på radion, kokade vatten, stoppade in vetekudden i micron och tömde väskan. Skönt att vara hemma igen. Känns helt OK att ingen tar emot mig när jag kommer. Vill nog gärna vara i min egen bubbla och packa upp mina saker. Däremot sätter jag numera alltid på radion. Kanske är det för att höra människor tala, kanske för att höra nyheter eller kolla om det är något intressant program, men att sätta på radion ingår i mina ”kommahemritualer”.

Nu sitter jag i min sköna säng och dricker ingefärs- och citronte, som jag gjort av färska råvaror. Kände av urinblåsa och tänker att denna dryck ska slå ut eventuella bakterier i urinvägarna. Mitt immunförsvar närmar sig lägsta nivån under en treveckorsperiod, vilket inträffar tio dagar efter sista behandlingen. Statistiskt sett är mitt immunförsvar som sämst nu på torsdag.

En timme före tågavgång bestämde jag mig för att resa till Nyköping och fira mamma. Har varit trött och ämlig, men är glad över att jag åkte iväg. För ett år sedan skrev jag om min mamma och hennes syskon, Om lite av varje. Nu träffades alla tre hos min mamma. Två av dem är över nittio år och mamma har nu fyllt 87 år. Jag var den enda av födelsedagsfirarna som gick och la mig en stund för att vila.

Mamma hade koll på allt. All mat var redan inköpt och hela menyn planerad när min syster och jag anlände igår kväll. När gästerna kom bjöds det på hembakade bullar, hembakade kakor och kaffe. Klockan ett åt vi en trerättersmiddag. Mamma var som vanligt suverän värdinna, med assistens av min syster. Lillasyster Britt satt mest och lät sig bjudas. Visst hade jag orkat hjälpa till om det verkligen hade behövts, men eftersom allt flöt på så bra, så valde jag att vara lat och känna efter vilka behov jag hade för att ta hand om mig själv. Efter 57 levnadsår kan jag fortfarande inta en passiv barnroll i relation till min mamma. Tänker att både jag och mamma mår bra av detta, när jag nu har denna eländiga cancer.

Tillbaka i Uppsala tänker jag på min mamma, min morbror och min moster. De har starka viljor alla tre vilket kan vara ett skäl till att de har behållit sin vitalitet trots många levnadsår. Det är också roligt att få uppleva deras positiva syskonkärlek. Storebror har varit med på alla mammas födelsedagar utom hennes 60-årsdag, eftersom hon den gången firade i Paris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar