måndag 10 januari 2011

Om kärlek

Jag har tidigare skrivit om en relation jag påbörjade med en man i slutet av sommaren. Den blev ganska kortvarig, se ”Ny relation och cancer”. Jag kan bara spekulera runt varför han ville bryta relationen, men vet ganska väl var jag själv står. Jag har alltid tagit tid på mig i relationer med nya män. Är kanske en försiktig typ när det gäller kärlek, men förstår i samtal med många andra kvinnor att jag inte är ensam om detta.

En titt på ”prata om det –webben” synliggör allt spel runt mäns och kvinnors sexualitet. Där finns allt beskrivet från rena våldtäkter till berättelser från personer som spelar sin könsroll utifrån vad de tror partnern förväntar sig av dem. Nedan är ett klipp från en DN-ledare av Lisa Bjurwald.

”Trist nog har den oundvikliga ”gnälliga feminister”-backlashen börjat sticka upp sitt fula tryne. Men de män som på ett konstruktivt sätt deltar i ”prataomdet” delar med sig av värdefulla insikter om svårigheten i att kombinera uråldriga instinkter och mansmyter med moderna jämställdhetssträvanden.”

Jag är allt annat än en spelare. Har helt enkelt ingen lust att låtsas vara något som inte stämmer med hur jag känner. Jag är intresserad av relationer med andra där det finns en ömsesidig nyfikenhet på den andre, en relation där man vågar se bakom olika könskonstruktioner. Annars lever jag hellre som singel. Jag tror att nya relationer också innebär en upptäcktsresa i hur man själv uppträder och känner. En förälskelse kanske underlättar att komma över egna rädslor i mötet med andra, men om förälskelsen ska leda till en fördjupad relation måste båda förr eller senare våga stå där med nedmonterade skyddsmurar.

Skälet att det inte blev någon fortsättning med en man jag skrev om i slutet av sommaren kan vara att vi var för olika, men jag tror det främsta skälet var att mannen i fråga inte klarade av att jag inte genast blev (spelade) förälskad i honom. Detta sårade hans manliga ego över hur det ”ska vara”. Jag tror att många män är blinda för att kvinnor åtminstone delvis spelar för att tillfredställa mannen med stort M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar