söndag 2 januari 2011

Mer om berättelser

Jag har ofta frågat mina läkare om vilka exempel de har på andra kvinnor som levt länge med bröstcancer. Vill höra positiva berättelser, som ökar min tilltro till att jag får leva länge. Hoppas att min berättelse kan ge andra hopp om att det går att ha ett bra liv, trots bröstcancer.

Det sägs ofta att de rödgröna förlorade valet eftersom man inte hade en tydlig berättelse om vad man vill uppnå. Jag tror att vänstern behöver formulera en berättelse som inte är skriven i syfte att tilltala människors ego, utan i syfte att få fler att tro att en annan mer solidarisk värld är möjlig.

När jag gick i lågstadiet tyckte jag mycket om berättelserna om Jesus. Berättelser om godhet och människokärlek tror jag att vi alla vill höra, men ett krav är att vi uppfattar dem som möjliga att uppnå.

Ett krux med berättelser är att de bara får avvika lite grand från normen, annars blir de lätt avfärdade som orealistiska. Därför behövs goda berättelser som tänjer lite grand på dagens norm, för berättelser som människor tror på kan ge makt att förändra.

Borgerligheten vann kampen om berättelserna och därmed också valet 2010. Med dagens reklam och mediasituation där Bonniers äger merparten av privata media är risken stor att borgerlighetens berättelser fortsätter att utgöra normen och borgerliga regeringar fortsätter styra Sverige. På Fria Tidningens webbsidor kan du läsa mer om makten över media. Där har jag hämtat nedanstående citat m.m.

”För en förhandlingsbar summa kan man beställa ett reportage om en hudvårdsprodukt eller en nyöppnad friskvårdsanläggning direkt av tidningens frilansande redaktörer tack vare att de samtidigt arbetar som pr-konsulter.” Sagt angående Bonniers gratistidning City

” ...Bonnier kan räkna med fortsatt uppbackning från regeringen. Kulturdepartementet lägger fram en rad lagförslag och reformer som möjliggör företagets historiska expansion .... Det handlar om allt från nya reklamregler till en översyn av presstödet, till reform av kulturstöd och konkurrenslagar.”

” När Expressens tidigare chefredaktör Olle Wästberg deltog i ett seminarium om yttrandefrihet två dagar efter valet sa han följande: ”Expressen har i valrörelsen drivit propagandaför regeringen. Och vad är det för fel på det? Det är självklart att en privat, liberal tidning ska kunna ta ställning. Det finns en föreställning att medier bör vara opartiska och sakliga. Så är det inte. Privata medier kan och bör visa sin identitet och sitt temperament.”

”Om Bonnier AB vill så kan företaget i nästa riksdagsval attackera vänsteralternativet med hjälp av en till nyhetsjournalistik förklädd kampanj för den sittande regeringen, utpumpad till svenska folket via Dagens Nyheter, Expressen och kanske även TV4. ”

Uppmaning !!!! Granska vad som finns bakom berättelserna. Läs gärna också vad jag skrev om spökskrivare för läkemedelsföretagen i våras. Kanske är det nyframtagna cellgiftet inte heller att lita på, när vinstintressena styr läkemedelsindustrin och industrin har makt över vad media skriver.

Usch vad tungt det här blev. Jag vill helst göra som strutsen och sticka huvudet i sanden. Kanske är det bättre att sjunga Hoola Bandoolas gamla låt ”Vem i hela världen kan man lita på ” Jag ska i varje fall stödja oberoende media, så nu får det bli en prenumeration på Fria tidningen också.

1 kommentar:

  1. Sant att alt bör granskas. Men det vore fel att se medierna som annat än iu första hand kommersiella företa, vars uppgift är att ge avkastning på kapital. Först i andra hand kommer "uppgiften" - om den sedan är politisk, folkbildande eller något annat./Olle Wästberg

    SvaraRadera