fredag 21 januari 2011

Is i magen?

Jag tror jag klarar att ”ha is i magen” när det gäller min hälsa och mina behandlingar. Googlade på vad orden står för och fick framförallt upp hur aktiesparare och moderater bör agera. Det känns som ett väldigt manligt uttryck, men jag väljer att använda det för det passar både mitt intellekt och min känsla just nu.
Så här har min morgon varit. Klockradion gick i gång strax före halv sju och jag valde att förbli i sängen till strax efter sju. Gick upp, satte på datorn och tog fram papper till skrivaren för min dotter kommer förbi halv åtta för att skriva ut saker inför hennes seminarium på förmiddagen. Hennes skrivarpapper är slut hemma.

Gör därefter i ordning frukost. Tar med frukostbricka och tidning och går tillbaka till sängen. Äter frukost, läser tidning och gör sedan sudoko parallellt med att jag lyssnar på P1. Kollar sedan e-post och går in på en ny webbsida för att skriva under ett upprop till förmån för Lena Sommerstad som partiledareför socialdemokraterna. Kryssar i att jag kan tänka mig att bli medlem i s om Lena blir partiledare. (Mer om detta i nästa blogg) Skriver på Facebook om mitt agerande och sätter sedan på Yoganidra. Duschar och gör mig i ordning. Cyklar sedan till Ackis för att träffa min läkare klockan elva.

När jag gör mig klar kommer oron i magen inför dagens läkarbesök. Innan dess har jag haft is i magen och fokuserat på annat.

Min dotter kommer till Ackis, så vi två sitter i undersökningsrummet och småpratar. Känner oron inför vad som hänt med CA-15, men håller tillbaka. Känns bra att ha min dotter vid min sida. Tio minuter över elva kommer min läkare i sällskap med en läkarkandidat och en ny ung läkare på ODA.

Min läkare går fram och sätter på datorn. Han ser lite sammanbiten ut och 8i mitt huvud finns framförallt frågan: Vad har hänt med CA-15. Jag väljer att inte ställa den utan avvaktar. Min läkare frågar hur jag mår, om jag har haft ont, om jag upplever problematiska biverkningar av Taxol. Jag svarar sanningsenligt och tänker samtidigt: CA-15 har säkert gått upp och han ställer sina frågor för att ta ställning till om jag ska fortsätta med Taxol eller byta.

Efter att ha svarat på alla frågor, så får jag reda på att alla värden, utom CA-15 ser bra ut. Levervärdet ligger normalt (det var något förhöjt sist) HB har gått upp och är åter över gränsvärdet (har ökat från 113 till 121).

CA-15 har gått upp med ytterligare 30 procent från 61 till 78. Min läkare föreslår fortsatt behandling med Taxol, men med något ökad dos. Jag har fått två behandlingar och därefter uppehåll en vecka. Nu ska jag istället få tre behandlingar och därefter uppehåll en vecka. Dessutom ska jag göra en ny MRT och få nytt läkarbesök om tre veckor. Min läkare säger att det kan vara så att Taxol fungerar och att det tar så här lång tid innan resultatet syns på CA-15. Dessutom kan en något ökad dos hjälpa till. Han anser också att det är dumt att sluta med en behandling som kanske hjälper mig, innan vi säkert vet. När nästa MRT-svar kommer jämförs det med MRT före jag började med Taxol. Om inga försämringar syns på MRT så indikerar det också att Taxol-behandlingen fungerar. Jag har mindre ont vilket också tyder på att det cellgift jag får hjälper mig. Det högsta CA-15 värde jag haft är 184, vilket är från våren 2006.

Om nästa läkarbesök visat att Taxol inte hjälper mig är Navelbine det troliga alternativet. Det kan jag få både i tablettform och som dropp. Tabletter påverkar magslemhinnan, så dropp är bättre. En trolig behandling är dropp var tredje vecka och däremellan tabletter. Navelbine har mindra biverkningar än Taxol. Det finns fler cellgifter som kan vara möjliga för mig, men jag tänker att eftersom jag får den behandling som troligen är bäst för mig, så försämras möjligheten till lyckade resultat under lång tid för varje behandling jag får avbryta. Mitt främsta hopp är därför nya sorters cellgifter, om Taxol inte fungerar. Det jag känt i revbenet bak kan vara muskulärt och bero på tidigare hosta. Det kan också vara metastaser i det revbenet.

Jag har också frågat om min onda rumpa som ibland går ner i benet. Troligen påverkar metastaser i mitt bäcken S-leden så att jag får ont. Det sitter varje fall inte i höften. S-leden har kvinnor ont i om de har foglossning under graviditeten. Det går att stråla mitt bäcken, men läkaren tycker det var bättre att avvakta, eftersom kroppen inte tål alltför mycket strålning. Håller med om den bedömningen, eftersom strålning bra tillfälligt håller tillbaka cancern.

Tror att jag hittar ett bra förhållningssätt i mitt liv. En dos is i magen, en stor dos lyssna och släppa fram känslorna, men också en stor dos intellektuellt arbete och engagemang i annat än mig själv.

2 kommentarer:

  1. Foglossning! Precis så känns det här också... fast bara på ena sidan.

    Tråkigt med cancermarkören men annars verkar det ju se ganska bra ut för din del! Navelbine verkar inte ha funkat så värst bra för min del men sådär är det ju, alla sorters cyto fungerar inte för alla.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Kajsa
    Jag följer din blogg och hoppas på Xeloda för din del. Det fungerade ju länge för mig och det finns andra som det fungerat ännu bättre på. Kram tillbaka

    SvaraRadera