söndag 7 november 2010

Pride

En av de tidningar jag gillar att läsa är Uppsalademokraten som kommer med ett nytt nummer varje vecka. Tidningen har många bra ledare, artiklar och krönikörer. Varje vecka skriver Johan Ehrenberg . Ehrenberg 25 ”Första gången jag kysste en man” som finns i den ETC-tidning som också presenterar Uppsala Pride har jag nu letat efter i snart en timme på nätet men inte lyckats få fram.

Därför får det räcka med lite om innehållet och citat. Johan skriver om vikten av att våga prova och att vi ändå har kommit ganska långt när det gäller att vidga våra normer och stödja varandra. Om vi går tillbaka 25 år i tiden så var allt mycket mer svartvitt och stolthet saknades hos många nedtryckta grupper. Han skriver
”Pride är ett bevis på att förtryck alltid har svårt när motståndet består av öppna och nakna människor. När man går samman för att fira det unika hos var och en och diskuterar de sjuka dumheter som skiljer oss åt. En lång väg har paraden gått. Var glad. Och naken.”

Nu när jag har rakat mig känner jag mig mer naken. Och då gav dessa ord tröst och styrka. Likaså gav det styrka att det var min dotter och mina två barnbarn som hjälpte mig att raka bort alltihop. Dessutom kändes det skönt att vara på Uppsala Pride första gången jag visar mig utan hår på länge. Jag känner mig stolt, glad och naken med min nya frisyr.


Foto som mina barnbarn tagit före


Och så här blev det efter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar