söndag 14 november 2010

Jorden kan du inte göra om

Denna dikt av Stig Dagerman finns tonsatt. Vi har sjungit den i vår kör, men framförde den inte nu i lördags.

Jorden kan du inte göra om,
Stilla din häftiga själ.
Blott en sak kan du göra,
en annan människa väl.

Men det är redan så mycket
att själva stjärnorna ler.
En hungrande människa mindre
betyder en broder mer.

Dikten och särskilt när vi sjunger den slår an på känslosträngar i mig. Däremot så tror jag att vi som människor kan göra bra mycket mer. Föreställningen att det inte finns några andra system än dagens kapitalistiska är förödande för jordens framtid. Önskar också att det stod människa istället för broder i sista strofen.

Gillar Lena Sommerstads ledarkrönika i veckans UppsalaDemokraten. Särskilt slutorden att ”Det är dags att vända debatten. Högerns verklighetsbild har segrat. Nu måste den utmanas.” Tror också på att bygga en stark allians mellan folkrörelsens folk och progressiva forskare och experter. Det är alldeles för mycket substanslös eller gammeldags politisk retorik från rödgröna partiföreträdare som knäckt dagens politiska koder, men egentligen inte har någon egen välgrundad politisk plattform att utgå ifrån.

Hade önskat att Mona Sahlin blivit statsminister, men nu när det inte blev så hoppas jag verkligen att vänstersidan inom socialdemokratin kommer att stärkas och utmana dagens svenska högersossepolitik. Det är alldeles för trångt i den så kallade mitten i politiken och det är en ur alla aspekter ohållbar politik. Därför tycker jag det är bra att Mona Sahlin avgår.


Bilden på mig tog min dotter under gårdagens konsert. Ett skäl till att jag ser så glad ut beror på att jag har ett av mina barnbarn i famnen. Beskar bilden för att jag inte vill publicera bilder av andra som kan kännas igen och användas i andra syften på nätet .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar