tisdag 17 augusti 2010

Tack för att P1 finns

I förrgår skrev jag om åldersnoja. Tankarna väcktes när jag lyssnade på Mark Levengood. Han inledde sitt kåseri i söndags med att prata om att ingen kan leva utan kärlek. Sedan tog han upp olika former av åldersnojor, att medelålders kvinnor och män benämner sig och sina vänner tjejer och killar och att kroppsfixeringen är stor.Han synliggjorde det omöjliga i att alla ska leva som om de är evigt unga. Lyssna här

Under temat ”Det sårbara hoppet” samlades Förbundet för kristen humanism och samhällssyn till sommarmöte på Södra Vätterbygdens folkhögskola. Under den avslutande gudstjänsten predikade ärkebiskop emeritus KG Hammar.

Predikan tog upp att det är handlingarna som räknas oavsett man är kristen, har en annan tro eller är ateist. Det är att göra gott i praktiken utan egen vinning som är det viktiga. KG Hammar pratade också om vikten att göra upptäcktsresor i sitt liv och inte turista på ytan. Lyssna på KG Hammar 15 augusti
Jag lyssnar ofta på P1och det är verkligen en guldgruva, som jag kan njuta av så länge jag har förmågan att höra. Public service som vågar gå på djupet, granska och reflektera är en nödvändig förutsättning för ett kulturellt och demokratiskt samhälle. Tack och lov att P1 finns när så mycket förytligas och marknadsanpassas i vårt samhälle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar