tisdag 11 maj 2010

Koltrastsång

I dag när jag cyklade hem från jobbet hörde jag koltrasten sjunga, liksom vid så många andra gånger denna vår. Jag tycker mycket om koltrastens melodiska, kraftfulla och lite vemodiga sång.

Antalet koltrastar som övervintrar i Uppsala har ökat under senare år. Troligen p.g.a att vintrarna varit milda. Jag läste i vintras att kyla och snö gick hårt åt just koltrastarna. Oroade mig därför för en vår utan koltrastsång. Tänker på vilken kamp dessa koltrastar har haft mot kyla och för att få i sig tillräckligt med mat för att överleva vintern. Undrar om koltrastarna glömt dessa vedermödor, när de nu sjunger för alla som råkar höra. En näst in till omöjlig vinter för en liten koltrast var möjlig att övervinna för många.

Kanske kan koltrastens sång ge mer livsmod åt oss oroliga människor som ibland tar ut alldeles för mycket i förskott. Likaså kan den ge oss träning i att leva i ögonblicket. Mycket är faktiskt möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar