måndag 1 mars 2010

En delvis intensiv, delvis reflekterande dag

Kom hem från jobbet strax efter 19 efter en lång och delvis intensiv, delvis reflekterande dag. Började dagen med behandling på Akademiska klockan nio. Var lite trött men fylld av tillit till cellgiftbehandlingen och inspirerad av dagens möten på jobbet.
Under de drygt två timmarna på Ackis så gjorde jag dagens Sudoko från lokaltidningen, hade bra samtal med behandlande sjuksköterska, gjorde Yoga Nidra under 30 minuter, gjorde lite yincheng (är osäker på stavningen) och låg bara och stirrade rakt ut i luften och ”kände in” hur jag mådde. Jag tycker ofta att det känns skönt när jag får behandlingar, oavsett det handlat om cellgifter eller strålning. Då kan jag ligga och känna in att ”det här hjälper mig, nu tar jag kål på cancercellerna”.

Under de år jag haft cancer har jag lärt mig flera olika metoder att varva ner och må bra, såsom att meditera, göra Yoga Nidra, Yoga, Reiki och Yincheng. Gör det jag har lust till för stunden och märker att det hjälper mig både att slappna av, hålla fokus och att låta alla sorters känslor och smärtor komma fram.

Efter behandlingen cyklade jag till jobbet och har haft fokus på helt andra saker än bröstcancer. Jag håller ihop ett arbete om likabehandlingsarbetet i skolan för drygt hundra deltagare från alla kommunala grundskolor och gymnasieskolor i Uppsala.. Har deltagit i ett seminarium och känner att nu börjar det hända saker, nu tar vi nästa steg, nu är alla engagerade och vill framåt. Sådant ger energi !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar