söndag 5 augusti 2012

Varma minnesmärken och spår

Har haft besök av flera vänner i veckan. Igår var en gammal vän från tidigare gemensamma boende här, i förgår en gammal arbetskamrat. Kan känna hur alla sätter sina varma små spår i mig, minnesbilder, små saker de gjort för mig, m.m. Vill gärna ge bort lite minnesmärken, till vänner jag tänker mycket på.

Inte för att jag förväntar mig vara något speciellt för dem, utan om de vill ha på djupet av sina jag. Helt kravlöst.

Det handlar alltså inte om revirmarkering eller makt, utan om något att ibland fästa tanken på och ge sig tid att reflektera.

Därför köper jag in och ger bort boken ”den tibetanska livs och dödsboken till nära vänner.

Har arbetat med och börjat bearbeta Fonus bok, den vitadödsboken. Pratat med min dotter, gått igenom med en vän och ska prata med min dotter igen. Vita Arkivet är ett dokument där du talar om hur du vill ha din begravning utformad, vilka försäkringar du har och var dina juridiska handlingar finns förvarade. Du har alltid möjlighet att ändra och komplettera dina önskemål. Känns bra att jag nu tar tag i, skriver ner och tänker på min egen begravning. Vita Arkivet breddar mitt tänkande och innehållet såväl konkret som varmt.

Jag kan sedan förvara mitt Vita Arkiv hos Fonus. Du kan ladda ner såväl vägledning som ifyllningsblankett här.

Har flera vänner som gjort detta, trots att de inte är skruttar som jag. Tror det är bra för alla parter att försöka hitta sina tydligheter.

Också lite politik:
Bygg in skydd i samhällslivet mot girighet. Livet är så mycket mer än materiell status och makt. Gör vi inte det har mänskligheten snart förstört sina livsmöjligheter på vårt jordklot.

Agerandet i t.ex Syrien är en tydlig signal på dumhet. En annan är oansvarigheten avseende växthuseffekten. Vilka ska ta mer ansvar och var finns ditt personliga ansvar?
Jag älskar såväl små blommor som stor träd, som omsorsfullt skött skog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar