söndag 1 juli 2012

Min dag och lite uppföljning av tidigare bloggar

Ship to Gaza harjag bloggat om många gånger, både 2010 och 2011. Följer båtarnas väg även i år. änns som att ytterst lite har hänt och av det som händer så är det mesta negativt för palestinierna. Fler behöver uppmärksamma Israels rasistiska politik. Här är en bild på årets svenska båt, Estelle, som just nu ligger i min gamla hemstads hamn i Nyköping. Likaså en bild på min partikamrat Jacob som följer med på båten till nästa hamn i Almedalen.
Stöd gärna projektet och följ Estelles färd via webbsidorna. Där framgår också hur du kan stödja Ship to Gaza.
Jacob,(V) riksdagsledamot från Uppsala
På webbsidan hittar du bl.a. följande information.
”Blockaden mot Gaza har pågått sedan 2007, trots protester från omvärlden. Efter vårt första försök att bryta blockaden har ytterst marginella lättnader av blockaden skett, lättnaderna som innebar att varor som kryddor som Israel tidigare klassat som ”lyxvaror” nu tillåts in i Gaza. Det råder fortfarande akut brist på medicin, sjukvårdsmaterial och byggnadsmaterial. Organisationer som FN släpper kontinuerligt rapporter om det akuta läget i Gaza där detta uppmärksammas.
Världens ledare sviker – vi tar vid
Världssamfundet har inte agerat de senaste fem åren, utan fortsätter med uttalanden och ”tyst diplomati”. Vi kan som medmänniskor inte stillatigande se på den humanitära kris som blockaden orsakar för Gazas befolkning, därför agerar vi. ”
Det har gått ett år sedan de svenska journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson greps i Ogadenprovinsen i Etiopien. Sedan de greps har jag också bloggat mycket om dem, men det är ett tag sedan. Att jag inte skriver om alla frågor som engagerar mig beror inte på att jag slutat bry mig, men på att jag inte vill tjata om ungefär samma frågeställningar. På P1:s webbsidor finns det alltid information, som det känns onödigt att upprepa.
För övrigt är jag väldigt seg på morgnarna. Börjar med en tablett mot illamående när jag vaknar. Sedan går det sakta, med lite morgonyoga, lite vila, frukost och tidningsläsande, vila, radiolyssnande, vila osv. Morgonrutinerna tar minst två timmar men gärna tretimmar om jag inte har något absolut måste. Detta beror bl.a. på mina mag- och tarmproblem, men illamående och bukspänning har minskat lite. Överlag mår jag nog lite bättre, men det är marginellt. Har i varje fall inte försämrats.
Eftermiddagen tillbringade jag hemma hos en vän. Åt kokt potatis, alldeles nyupptagen ur hennes land, sallad, m.m. Allt smakade gott så jag petade i mig en hel del. Njöt av eftermiddagssol i en blommande trädgård och av vänskapen och samtalen. Vi lyssnade på första delen av ”Cancerlandet” och allt kändes bra.
Nu har jag också kollat upp laddaren till min dator och allt funkar.
Bland jättevallmo, prästtkragar, irisar och syren i min väns trädgård
Ibland är det bra med olika perspektiv, men här hamna fokus helt fel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar