onsdag 27 juni 2012

Fattigdom och en queer Video

Nu läser jag igenom gamla tidningshögar. Hittade tips på Queervideon ”Smörgåsen” från Söderfors Titta på en trettiotalsinspirerad femminutersvideo r.

Läste om barnfattigdomen ur ett barnperspektiv i minlokaltidning.
”Jag är liksom lite orolig för mamma. Hon har ingen ... varje gång jag ska gå och köpa mjölk så ser jag att hon bara har en tjugilapp och fem enkronor. När mamma börjar gråta då börjar jag också gråta. Hon brukar inte märka nåt för jag springer bara till mitt rum.”
                                                                                                                                         Sagt av Rebecka 9 år


Det kommer ständigt nya rapporter om att barnfattigdomen ökar i Sverige. Statistik visar att fler och fler barn lever i relativ fattigdom. Samtidigt ifrågasätts siffrorna ständigt. Inget borgerligt parti och knappast s eller mp heller, när en tittar på hur de agerar och lägger budgetar, vill reellt ta tag i frågan. ”Istället lägger en ut dimridåer och undviker grundproblemet, säger sociologiprofessor, Elisabet Näsman, Uppsala universitet, som tillsammans med Christina von Gerber och Stina Fernqvist nyss kommit ut med boken Barnfattigdom.”

Det enda parti som jag känner till har tagit barnfattigdomen på allvar är vänsterpartiet. Min erfarenhet är att politiska diskussioner om barnfattigdom ofta medför ett högt tonläge och mycket härskartekniker från dem som inte vill omfördela pengar från rik till fattig.

I Uppsala har jag mött ganska många obehagliga okänsliga, oinsatta kommentarer från andra kommunalråd, avseende barnfattigdomen.

Tycker att kommunalrådet Stefan Hannas © uttalanden om att tiggeri bör förbjudas är vidrigt. Läs Hannas egna ord i debattartikeln ”I Sverige behöver ingen tigga

Kåsören Jacke Sjödin har ett bra perspektiv på barnfattigdomen och politiken i sitt kåseri söndag 17 juni ”Förbjud sanningen” som tyvärr inte är utlagt på webben.

Han skriver om enkla ”lösningar” som håller dåligt som t ex
"om idén att få bort tiggare från gatan genom att helt enkelt förbjuda dem.” Folk som står på knä med nedböjt huvud vill vi inte se.

”Vi liksom stänger dörren om skiten och sätter upp en förbudsskylt att det är förbjudet att glutta in på den sanning som finns bakom.”
Fasaden på mitt gamla hus var av eternitplattor, fattigdomslappar. Hade först tankar om att ta bort eller gömma med lite färg, men senare tyckte jag att det var snyggt och praktiskt. Varför ta bort eller gömma det som varit lite skambelagt. Nu tycker jag att några av de få hus som finns kvar bör K-märkas. Probelemet med plattorna är ju arbetsmiljön för dem som hanterar själva plattorna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar