torsdag 30 december 2010

Tankar om 2010

Har jobbat hela dagen. Varit lite småseg och gjort en del småfel, men också betat av några måste göra saker. Är lite rödkindad efter gårdagens kortisonbehandling och lite småhostig, men mår i övrigt bra.

Tidningarna är fyllda av året som gått händelser och jag tänkte göra detsamma på denna blogg. Årets tråkigaste händelse för mig är att Sverige fortsätter styras av moderaterna. Nedmonteringen av välfärden kommer därmed att fortsätta, inklusive fortsatt utförsäljning av våra gemensamt ägda tillgångar och fortsatt privatisering av offentligt driven verksamhet. Samtidigt upphöjer privatägda media borgerlig politik till norm och att det är den enda möjliga vägens politik. Det har blivit mindre av att granska makten kritiskt. Istället beskrivs regeringen Reinfeldt ofta i positiva ordalag. Sverige känns som en medial ankdam. Ni hör hur svart jag känner mig.

Jag har ingen ”Årets gladaste händelse”. Däremot finns det mycket jag gläds åt. Mina barnbarn är oftast en njutning att träffa och ger mig stor glädje. Cyklingen fungerar bra. Cykelvägarna är framkomliga och för det mesta välplogade, vilket gör att jag kan njuta av snön. Högerns valframgångar har gjort att många fler vill engagera sig politiskt på vänstersidan, så vänsterpartiet får många nya medlemmar. Jag har haft ett bra samtal med en av mina högsta chefer idag, så jämställdhetsarbetet fortsätter framåt på jobbet. Tycker ofta att det går för sakta, men kan konstatera att det åtminstone har hänt en del positiva saker.

Mina cancervärden började försämras redan förra hösten och i februari 2010 bytte jag behandling till Caelyx. Först var det osäkert om behandlingen hjälpte, sedan gick värdena åt rätt håll under några månader. Jag fick väldigt ont i ryggen i måndasskiftet juli/augusti och under hösten försämrades mina värden igen. 12 oktober bytte jag cellgift till Taxol, vilket gjort att mina cancervärden förbättrats. Nu känner jag stor tilltro till att behandlingen hjälper och kommer att fortsätta hjälpa mig länge (åtminstone ett halvår och förhoppningsvis flera år).

En liten jämförelse mellan Taxol, Xeloda och Caelyx.

Xelodas fördelar var att biverkningarna var relativt få. Bara lite trötthet och påverkan på fotsulor, handflator och naglar. Efter att Ca-15 normaliserats räckte det att äta tabletterna i två veckor och därefter fick jag uppehåll på två veckor. Jag klarade mig i nästan fyra år på Xeloda.

Caelyx fördelar var att det inte slår mot immunförsvar och blodvärden och att jag precis som med Xeloda hade fyraveckorscykler mellan behandlingarna. Den röda benmärgen påverkas bara marginellt. Nackdelarna var de smått absurda blåsorna jag fick på tårna om jag inte tassade runt i strumplästerna under en veckas tid efter behandlingen. Dessutom hade jag nästan alltid Candidasvamp. Cellgiftet påverkade handflator, fotsulor och naglar på samma sätt som Xeloda. Caelyx hjälpte mig nog aldrig fullt ut så metastaserna växte en del under behandlingstiden.

Fördelarna med Taxol är att det verkar hjälpa utan att stjälpa mig alltför mycket. Jag har mindre problem med Candidasvamp och slipper tassa runt i strumplästerna för att undvika blåsor. Däremot påverkar Taxol nervändarna i händer och fötter och mina fingrar blir fumliga. Dessutom har jag drabbats av neuropati i högerhanden. Precis som med tidigare cellgifter så blir jag trött av behandlingen och jag tror att Taxol påverkar min ork mer än de övriga två. Dessutom påverkar Taxol lungfunktionen och slemhinnorna i mag-tarmkanalen, så jag blir lättare andfådd och får diarréer.

För övrigt tänker jag oftare att jag närmar mig döden och min ork är sämre. Har däremot börjat hoppas igen på att jag ska kunna gå på något lättare jympapass, men svagheten i högerarmen gör att jag i så fall får svårigheter att göra alla rörelser. Hoppas på att högerbenet ska bli bättre. Jag tar inte lika ofta värktabletter för smärtan och idag har benet känts riktigt bra.


Under hela året har jag haft svårt att planera saker långt i förväg, eftersom jag har tvivlat på att jag ska orka genomföra mina planer. Kan så här i backspegeln se att jag har orkat med mer än vad jag har trott. Tvivlade t ex på att jag skulle orka läsa 7,5 poäng genusvetenskap under hösten, men det gick riktigt bra. Detta känner jag mig mycket nöjd med. Tror möjligen att 2011 kanske kan bli ett riktigt bra år för mig. OBS – se garderingarna med möjligen och kanske. Nästa plan är att åka iväg en långhelg med en körkompis, så nu ska jag titta efter möjliga besöksmål. Eventuellt blir det Finnhamn eller kanske Höga kusten. Får se….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar