onsdag 29 december 2010

Tankar från sängen

Hörde inte när klockan ringde i morse, vilket beror på att jag nog inte somnade förrän vid fyratiden i morse. Vet inte varför jag har sömnsvårigheter just nu. Ett skäl kan vara hosta och förkylning, men det beror säkert på flera saker. Mår däremot inte särskilt dåligt av att ligga och glo ut i luften under natten. Får nog vila ändå. Känner mig för övrigt lite piggare, så jag tror att nuvarande cancerbehandling är bra för mig.

Har nu läst klart tidningen. När jag gjorde dagens SUDOKO, lyssnade jag samtidigt på ring P1. Fascineras av hur människor uttalar sig om andra kategorier och vad andra kategorier ska göra. En kvinna anser att feminister ska ta ett större ansvar för kvinnor inom islam som tvingas bära slöja. En man anser att kristna är psykiskt sjuka. Ring P1 är en blandning av människor som ringer, där några låter tvärsäkra, trots att dt framgår av inläggen att de är ganska okunniga. Andra är både kunniga och resonerande. Tänker att det är bra att programmet finns. Olika synpunkter kommer upp till ytan. När jag tycker att någon ”är fel ute” så kan jag ofta lita på att argumenten blir bemötta av någon annan. Frågeställningar stöts och blöts.

Själv känner jag ett ansvar att offentliggöra ställningstaganden jag tycker är viktiga för samhället och det är jag naturligtvis inte ensam om. Ofta känns det dessutom skönt att ha sagt vad man tycker istället för att smyga och tiga. Sen gäller det att också acceptera att andra tycker annorlunda. Jag skulle inte klara av att vara programledare för Ring P1, för jag reagerar också känslomässigt på åsikter jag tycker är grundlösa. Sedan jag blivit mer insatt i normkritiskt tänkande reflekterar jag mer över om debattören tillhör normens mitt eller finns i dess utkant. Medelålders etniskt svenska män som uttalar sig tvärsäkert och kränkande om kategorier som är mer marginaliserade har jag svårast för.

När jag avgick som kommunalråd fick jag många mejl. I ett stod det:

”Du har stått ut länge i en krävande situation. Jag tycker själv att arbetsmiljön var under all kritik i KS (kommunstyrelsen). Åtminstone som jag upplevde den under mitt korta inhopp som ersättare.
Vem gör något åt det? Ja, förmodligen bör det vara de närmast inblandades ansvar - kommunalrådens. Så jag tycker nog du borde vara försiktig med att kasta sten, vilket jag tycker du gjort enligt UNT. Du kunde/kan vara nog så tuff och frän många gånger själv.
Lycka till med andra uppdrag!”

Jag uppfattas säkert som tuff och frän många gånger. Annars hade jag nog haft ändå svårare att påverka politikens innehåll. Har säkert också kränkt andra människor med mina uttalanden. Det jag tycker är viktigt är att det finns tid för gemensam reflektion om hur vi människor kan bidra till ett mer öppet klimat. Olika kategoritillhörighet ger olika förutsättningar och alltför många tiger med sina välreflekterade synpunkter p.g.a. rädslor. Jag vill alltså ha både mer och mindre av P1 och är tack och lov ingen diktator som har rätten att bestämma vad det ska vara mer av och vad det ska vara mindre av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar