söndag 8 augusti 2010

Mer om duktighet och om kunskap och makt

”Bror duktig” kan en pojke/man kallas som vill förmedla sin kunskap. Om ”bror duktig” är en person som ständigt ska veta bäst och tala om för andra hur det är, så förstår jag öknamnet. Om ”bror duktig” däremot är en kunnig person, så kan tillmälet handla om härskartekniker ”Du ska inte tro att du är något/vet något ”.

”Kunskap är makt” och en person som har kunskap kan därför bli utsatta för olika typer av förlöjligande och kränkningar. Det är nog vanligast bland unga människor i skolan, men min erfarenhet är att kunskap är hotfullt i många miljöer. Flickor/kvinnor utsätts för ”duktigflickakränkningar” och pojkar/män för ”brorduktigkränkningar.

Tidigare har kulturen varit att läraren och läkaren alltid ska veta bäst. Detta har förändrats både på grund av internet och på grund av att en del hierarkier har minskats. Ibland vet elever mer än lärare och ibland vet patienten mer än läkaren. Många läkare och lärare ser detta som helt naturligt och bejakar synpunkter och kunskap. Men en del har svårt att bemöta pålästa personer inom deras fackområden. Det kan vara svårt som patient att möta läkare, när man skaffat sig kunskap som läkaren inte klarar att bemöta. Med de läkare jag har idag har detta aldrig varit något problem, men jag känner andra som varit utsatta.

Jag känner bröstcancerpatienter som vägrat gå hem när de inte fått adekvat hjälp, som ringt och ringt tills de fått hjälp och som krävt det som de uppfattat som viktigt för deras liv. Kvinnor som jag känner som stått på sig i viktiga sammanhang har haft rätt i sin kunskap/intuition.

Det gäller att ta ställning till vad som är viktigast och att stå på sig. Jag tycker det är oerhört viktigt att stå på sig, när det handlar om viktiga avgörande. Stå ut med att bli förlöjligad som ”duktig flicka” eller bli nonchalerad på annat sätt. Stå på dig om du är utsatt för förlöjliganden, osynliggörande eller inte blir respekterad och bemött professionellt i viktiga frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar