lördag 17 juli 2010

Tankar om rädslor


För drygt tjugo år sedan sa en granne till mig att rädslor är människlighetens största problem. Sedan dess har jag funderat över vad jag tänker om rädslor, för jag håller delvis med om det han sa, men jag kan också se fördelar med rädslor.

• Rädslor för att bli socialt utstött och hamna i konflikt med andra gör att många inte vågar framföra kritik.
• Rädslor gör att människor inte vågar ställa krav, även om man befinner sig i en ohållbar situation.

Det går att få makt över andra människor genom att använda sig av att människor är rädda för olika former av hot. Rädslor kan leda till tystnad.

• Rädslor gör att människor inte vågar gå ut när det är mörkt
• Rädslor gör att människor skaffar dubbla lås och larm
• Rädslor gör människor rädda och misstänksamma mot varandra

Rädslor isolerar oss mot våra medmänniskor och mot omvärlden.

• Rädslor gör att människor förtränger sina egna känslor och tankar
• Rädslor för att dö kan medföra att människor låter bli att göra saker man egentligen vill göra
• Rädslor kan göra att mycket tid går åt till att oroa sig för dödliga sjukdomar och andra faror.

Rädslor kan ge ångest.

Samtidigt är det tur att människor på grund av rädsla inte genomför plötsliga infall utan att tänka efter. Rädslor ger oss en möjlighet att reflektera över vad som är viktigt och att våra ord och handlingar kan skada andra. Rädslor finns och fyller en funktion, men jag tror att de får ta för stor plats i många nutidsmänniskors vardag.

Att stå upp för sina rädslor och bli kallad feg kan till och med vara mod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar