måndag 5 juli 2010

Mer om att avfärda och så lite om löner och mitt eget görande

När jag skrev i morse så hade jag perspektivet att känna sig utsatt av att andra avfärdar en. Det motsatta finns också – att jag avfärdar andra och glömmer att lyssna och fråga om hur den andra personen tänker. Jag hoppas att andra som känt sig avfärdade av mig, säger ifrån, men tycker att ansvaret att vara lyhörd ligger hos mig. Det är mitt ansvar att vara observant på att jag inte behandlar andra illa. När jag haft mycket runt mig och känt mig stressad har det nog oftare blivit fel, men ansvaret är ändå mitt.

Sent igår kväll kom jag hem från Vadstena, med en mellanlandning med middag hos mamma på Jogersö. Min kusin och hans fru i Linköping hade bjudit mig, min syster och min systers man på teater, på Shakespearepjäsen Troilus och Cressida som iscensattes i mentalsjukhusmiljö. Med var ytterligare en kusin och hennes man så totalt var vi 7 personer som åt god mat, såg en mångbottnad och intressant teater, tog en kvällsvandring i Vadstenas spännande miljö, besteg Omberg, badade i Vättern och besökte en klosterträdgård och Birgittakyrkan. Jag har alltså njutit lyxliv i spännande miljöer under två dagar.

I kväll njuter jag istället av att ha rena fönster. Förra veckan hade någon satt upp lappar med telefonnummer till fönsterputsare. Tog en lapp, men bestämde mig idag för att göra jobbet själv istället. Det tog lång tid och var slitigt, men jag riskerade inte att betala för tjänster där utövarna till alldeles för låg ersättning slet med mina fönster. Tänker att människor som har fysiskt betungande jobb borde ha hög lön, men istället är det idag precis tvärtom. Intressanta jobb som ger intellektuell stimulans betalas mycket högre, än jobb som sliter ut kroppen på dem som gör arbetet.

I morgon är väckarklockan inställd på halv sju för senast åtta ska jag vara hos min dotter. Sedan går färden med min dotter och mina två barnbarn till morsmorsmor på Jogersö. Längtar efter sol, bad och framförallt att få tillbringa drygt ett dygn med barn och barnbarn. Jag har det himla bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar