tisdag 27 juli 2010

Friskis o Svettis, Stockholm Pride och fria fantasier


Hämtad från Elisabeth Ohlsson Wallins hemsida

I går kväll var jag på ett jympapass. Det var länge sedan sist, men jag orkade hänga med på allt utom ett styrketräningsmoment, plankan (då fuskar jag jättemycket). Känns att cykling och yoga gjort sitt till för kondition och styrka. Längtar efter nästa tillfälle.

Efter att ha skrivit detta gjorde jag en liten paus för att kolla om det var en människa som låg i den stora lyftkranen som jag ser alldeles utanför mitt vardagsrumsfönster. Jag bor på femte våningen och det är i höjd halvvägs upp till kranens topp. På kranens långa arm högst upp såg jag en mörk sak som liknade en människa, som låg och spanade på kajflockarna. Blev nyfiken och kollade med kikaren. Jag hade fel. Det var en metallkonstruktion som jag tror har med vajrarna att göra. När synen nu blivit sämre får jag väl glädja mig åt att jag kollar upp om mina bilder har med verkligheten att göra eller om det är fria fantasier. Och när orken tryter så jag inte kan kolla upp vad jag tror mig se får jag väl glädja mig åt fria fantasier eller?

Idag har jag inom Stockholm Pride lyssnat på samtal om ett tredje kön, hen, om hur RFSL arbetar systemkritiskt med att förändra normer och blivit berörd av Elisabeth Ohlsson Wallins bilder. Vänsterpartiet har förslag om att införa ett tredje juridiskt kön. Jag hoppas att hen och andra transpersoner blir väl mottagna inom sjukvården och är välkomna i bröstcancerföreningen om hen vill det, för oavsett vi är cis eller trans kan vi drabbas av bröstcancer.

Läs mer om hen och transpersoner på UMO:s hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar