tisdag 4 maj 2010

Tid och val

Gårdagens blogg jobbade jag väldigt länge med. Försökte fånga med ord det jag tänkte och kände. Bloggandet hjälper mig att fundera över och fokusera på det jag tycker är viktigt. Tänker ibland att jag ska skriva dikter, rensa bort fler ord, för att begränsa till orden som ger bäst genklang i mig.

Tänker att jag ska göra samma sak med den tid jag har. Rensa bort saker som inte känns så viktiga. Har nog kommit fram till att jag ska tacka nej till ett uppdrag jag är tillfrågad om. Jag vill inte bara gå på möten utan tanke om varför jag sitter där. Tänker också att det är bra om fler delar på uppdragen. Fler behövs. En förutsättning för ökat engagemang hos fler är nog att saker inte bara görs av slentrian. Det är ett skäl till att jag har avsagt mig många uppdrag. Att göra saker ”bara av vana” tror jag inte på. Det blir låg kvalitet. Livet, allas liv, är för viktigt för att bara köra på och göra som man alltid har gjort. Precis som med allt annat vill jag ha det lagom, en dos kreativitet, en dos gammal vana, en dos streta på och kämpa , en dos bara vara och ett helt paket med känslor och lust. Och detta är ju lätt att skriva för mig som har förmånen att kunna välja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar