tag:blogger.com,1999:blog-1048957268266642069.post5192345443118680318..comments2023-07-05T14:01:51.133+02:00Comments on Leva med cancer: Vad är skicklighet?Uppsalafeministhttp://www.blogger.com/profile/10481901794471553529noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1048957268266642069.post-5239036385337389832012-01-31T23:01:58.439+01:002012-01-31T23:01:58.439+01:00Jag är inte så insatt i hur det fungerar i min kom...Jag är inte så insatt i hur det fungerar i min kommun Uppsala nu. Har hört att stödet till lärare som handleder är lågt, vilket gör att färre vill handleda.Jag gjorde min lärarpraktik i mitten av åttiotalet. Då tyckte jag det var bra med bra lärare jag gick med och metodiklektorer från lärarhögskolan som kom ut.Tycker också att dina förslag är tänkvärda.Och trevligt att vi överens om att särskilda övningsskolor inte är en bra lösning. Viktigast tror jag är att tillföra resurser så att lärare som handleder får tillräckligt med stöd och lärarutbildningarna har tillräckligt med resurser att följa upp och samarbeta med kommunerna.<br />BrittUppsalafeministhttps://www.blogger.com/profile/10481901794471553529noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1048957268266642069.post-89905883645903563362012-01-31T22:39:16.826+01:002012-01-31T22:39:16.826+01:00Jag är inte heller så förtjust i Björklunds skolpo...Jag är inte heller så förtjust i Björklunds skolpolitik och jag tycker inte att hans idé om övningsskolor är bra. Men han lyfter en viktig fråga kring allvarliga brister i VFUn. Jag vet inte hur det ser ut idag, men jag spenderade två år som lärarstudent i början av 2000-talet. Under VFUn fick jag nästan ingen handledning utan var ensam i klassen med eleverna. Många av mina studiekamrater hade liknande upplevelser från VFUn. Situation på skolorna var så pressad att det inte fanns resurser till handledning, i princip blev man som lärarstudent en obetald vikarie.<br /><br />Jag tror att det vore bra om man flyttade in delar av den "praktiska" utbildningen till högskolan. Under mina två år läste vi bara teori, vi gick aldrig genom hur man håller en bra genomgång, hur man får grupparbeten att fungera, etc. Allting sånt var tänkt att vi skulle lära oss på VFUn. Jag tror att det skulle vara bättre om högskolorna anställde erfarna lärare på halvtid, för att undervisa i praktisk undervisningsmetodik och handleda lärarstudenter. På den andra halvtiden skulle de vara kvar på sin gamla skolor, där de lärarstudenter som de handleder kan göra sin VFUFD. lärarstudent som blev ingenjörnoreply@blogger.com